سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ | Tue 21 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ ، ساعت ۱۰:۴۴:۴۳

کمبود نقدینگی مشکل اصلی صنایع دریایی

باشگاه خبری فراساحل: عضو هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی کمبود نقدینگی را مشکل اصلی صنایع دریایی کشور دانست. عضو هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی با درخواست از دولت برای اختصاص تسهیلات ترجیحی به صنایع دریایی به خصوص کشتی‎سازی‎ها گفت: کمبود نقدینگی و تقاضا و نبود آمار رسمی در این حوزه از مشکلات اصلی این صنعت است. پیمان مسعودزاده در نشستی که به منظور برگزاری هفدهمین همایش صنایع دریایی و نمایشگاه بین‎المللی صنایع دریایی و دریانوردی برگزار شد با اشاره به اینکه وضعیت موجود صنایع دریایی به‎خصوص کشتی‎سازی‎ها مورد رضایت نیست، گفت: اما با وجود تحریم، رکود اقتصادی و مهمترین مشکل این صنعت یعنی نقدینگی حرکت آن رو به جلو بوده است.

وی با اشاره به اینکه نوک پیکان تحریم‎ها روبه دریا و نفت ایران بوده است، اظهار کرد: این تحریم‌ها محدود‎کننده بود اما برای صنایع دریایی شکننده نبود به طوری که  صنایع دریایی با همه این محدودیت‎ها به حرکت خود ادامه دادند و توانستند در اقتصاد کشور ایفای نقش کنند هر چند که این نقش راضی کننده نبود. دبیر نمایشگاه بین‎المللی صنایع دریایی ایران با اشاره به اینکه رشد اقتصادی، اشتغال‌زایی، توسعه گردشگری، امنیت و ارتقای حفاظت از محیط زیست همه در گرو توسعه دریامحور و اقتصاد دریامحور است، افزود: از جمله  دلایلی که باعث شده است این صنعت مورد توجه نباشد نبود تقاضا است که خود آن نیز زاییده نبود نقدینگی و کمبود اعتبارات مالی، نرخ سود بالای بانکی، افزایش هزینه تمام شده کالا، عدم ثبات اقتصادی در شرایط تورمی است.

وی تصریح کرد: بنابراین برای حمایت و کمک به این صنعت دولت باید منابع ترجیحی شبیه به وجوه اداره شده برای این حوزه در قالب تسهیلات ترجیحی تخصیص دهد تا به تبع آن سود بهره بانکی این تسهیلات پایین آید و قیمت تمام شده کاهش یابد و در نهایت مشتری به تولید داخل در زمینه صنایع دریایی جذب شود. مسعودزاده ادامه داد: در این رابطه با همکاری معاون اول رئیس جمهور تلاش کرده‌ایم مبالغی توسط دولت در بانک‌های نظیر بانک صنعت و معدن ذخیره شود تا مشابه تسهیلات وجوه اداره شده، تسهیلاتی به  ساخت صنایع دریایی  در کشور اختصاص داده شود. دبیر نمایشگاه بین‎المللی صنایع دریایی و دریانوردی  گفت: یکی دیگر از مشکلات این حوزه نبود آمار رسمی توسط مبادی ذیصلاح است مانند ضریب اشتغال در صنایع دریایی، میزان سهم این صننایع در تولید ناخالص داخلی، توان جلوگیری این صنایع از خروج ارز و ... که این نبود آمار موجب شده است تا برنامه‎ریزی برای این حوزه و ارزیابی آن با مشکل مواجه شود.

وی با اشاره به اقدامات انجمن مهندسی دریایی در زمینه دریامحور شدن اقتصاد کشور، به همکاری با ستاد توسعه فناوری دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: تهیه نقشه راه فناوری دریایی، چاپ چند کتاب مختلف و تهیه اطلس کشتی‎سازی ایران از اقدامات انجمن برای صنایع دریایی است . این عضو هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی با اشاره به  اینکه هنوز به اقتصاد دریامحور دست پیدا نکرده‌ایم گفت: اما تلاش‌ها در این بخش بی‌تاثیر نبوده است به صورتی که در حال حاضر دیدگاه مسئولان نسبت به سال‌های گذشته به بخش دریایی تغییر کرده و متوجه رشد اقتصادی کشور با استفاده از دریا شده‌اند.

وی با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه بندهایی را در رابطه با فعالیت‎های دریایی نمی‏‌توان یافت، اظهار کرد: الان در برنامه ششم توسعه توجه به صنایع دریایی و فعالیت‌های مرتبط با دریا مورد توجه قرار گرفته است و توسعه سواحل مکران هم مورد توجه خاص دولت قرار دارد. همچنین با توجه به لغو تحریم‎ها انتظار داریم صنعت دریایی بیش از این پیشرفت کند. هفدهمین همایش صنایع دریایی و نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی ایران  اول تا چهارم دی ماه امسال در جزیره کیش برگزار می‌شود.



  کد خبر : 776
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :